Gemeenten hebben een lokale en regionale verantwoordelijkheid voor jongeren die verzuimen uit het onderwijs of uitvallen voordat ze een startkwalificatie gehaald hebben. Op regionaal niveau is vanuit het convenant voortijdig schoolverlaten (vsv) een samenwerkingsstructuur ontwikkeld. De basis voor het voorkomen en aanpakken van verzuim en uitval ligt bij een goede uitvoering van de eigen taken. Dat wil zeggen: goed onderwijs en een goede uitvoering van leerplicht en RMC. Jongeren met meervoudige problemen vragen om verdergaande samenwerking tussen gemeenten, onderwijs, zorgaanbieders en bedrijven.
HOE kan regionale samenwerking helpen?
De regionale samenwerking rond verzuim en vsv gaat een nieuwe fase in, waarin het werkveld van de leerplicht- en RMC-coördinator sterk in ontwikkeling is. Dit betekent dat de leerplicht- en RMC-professional zich, naast de kennis van het wettelijke, gemeentelijke en regionale kader, zich ook moet beroepen op competenties als strategische visie, invloed in het netwerk en overtuigingskracht. Als RMC-coördinator sturen zonder formele macht vraagt om gezag, maar ook om nieuwe of herziene (regionale) afspraken, bijstelling van taakverdelingen en om het kunnen leggen van verbindingen in het sociale domein.
De ontwikkelingen op gebied van verzuim en uitval, zoals de invoering van Passend Onderwijs of extra aandacht voor jongeren in een kwetsbare positie, bieden ook mogelijkheden om regionaal samenhangend beleid te ontwikkelen waarin de aanpak van verzuim en voortijdig schoolverlaten wordt verbreed.
WAT moet er gebeuren?
Om de thuiszittersproblematiek aan te pakken, is het belangrijk dat professionals uit zorg en onderwijs een gezamenlijk aanbod doen dat past bij de specifieke problematiek van de jongere en het gezin. Professionals moeten kunnen inschatten wat de jongere nodig heeft en hoe er vanuit zorg en onderwijs kan worden bijgedragen aan oplossingen. Daarvoor is het belangrijk dat professionals het zorg- en onderwijsaanbod kennen en informatie actief gedeeld wordt.
De volgende acties zijn denkbaar:
Voorbeelden
Documentatie