Jongeren uit het voortgezet speciaal onderwijs (VSO), praktijkonderwijs (PrO) en de entreeopleiding hebben vaak een extra steuntje in de rug nodig bij de uitstroom uit het onderwijs. Zodat zij een succesvolle overstap naar een baan te kunnen maken. Daarbij gaat het om de transitie naar werk tijdens de laatste fase van de opleiding en tijdens de eerste periode op de arbeidsmarkt. Regionale afstemming tussen onderwijs en gemeenten is van groot belang om deze transitie succesvol te laten verlopen.
HOE kan regionale samenwerking helpen?
Transitie gaat uit van de loopbaan van de jongere. Het omvat zowel een deel van de opleiding, als de overgang naar werk en het behoud van werk. Per definitie zijn daardoor verschillende partijen betrokken en mede verantwoordelijk, waaronder in ieder geval de school, de gemeente en betrokken bedrijven. Het transitiedenken biedt een goed handvat om jongeren in de overgang naar werk te ondersteunen. Het onderstreept ook het grote belang van stages in de voorbereiding op werk. De stage is niet alleen een belangrijke praktijkervaring voor de leerling. Vaak wordt de stage ook benut om werk te vinden (zogenaamde plaatsingsstage). Omdat transitie zich richt op de doorgaande loopbaan van de jongere – en niet op delen of momenten daarvan – vraagt de begeleiding daarbij per definitie vormen van samenwerking. Goede praktijkvoorbeelden en onderzoeksliteratuur uit de afgelopen jaren bieden voldoende handvatten voor wat er moet gebeuren.
WAT moet er gebeuren?
Regionaal overleg en beleid kan op twee manieren bijdragen aan deze nieuwe positiebepaling. Ten eerste door uitvoerenden in de praktijk ontwikkelruimte te geven om te komen tot betere werkwijzen om jongeren te ondersteunen in de transitie van school naar werk. Een tweede strategie is goed werkende aanpakken vast te leggen en van kaders en middelen te voorzien. Bijvoorbeeld door regionaal afspraken te maken over visie, aanpak, inzet van middelen, monitoring en bijsturing. Gemeenten kunnen hierin de rol van aanjager op zich nemen.
Mogelijke acties zijn:
In dit overzicht is meer informatie opgenomen over mogelijke instrumenten en middelen.
Voorbeelden
Zie voor vragen over dit onderwerp de veelgestelde vragen op deze site.
Documentatie